Το παιχνίδι μέσα στο χρόνο
Το βιβλίο: «Παιδί, παιχνίδι, παιδεία, πολιτισμός. Το παιχνίδι μέσα στο χρόνο» Της Μαριάννας Βιλδιρίδη Χατζητόλιου
ολοκληρώθηκε και κυκλοφόρησε το 2006 και είναι μοναδικό στο είδος του.
Το βιβλίο που κρατάτε στα χέρια σας έχει διπλό σκοπό: από τη μια να καταγράψει την ιστορική εξέλιξη και τη λαογραφική αξία του ελληνικού παιχνιδιού και των αθυρμάτων και από την άλλη να παρουσιάσει την πιο σημαντική εμπειρία κάθε ανθρώπου, όπως αυτή βιώνεται στην πιο γόνιμη και δημιουργική του ηλικία, ανά τους αιώνες.
Η ζωή δεν είναι παιχνίδι, το παιχνίδι όμως είναι ζωή.»
Το βιβλίο: «Παιδί, παιχνίδι, παιδεία, πολιτισμός. Το παιχνίδι μέσα στο χρόνο» Της Μαριάννας Βιλδιρίδη Χατζητόλιου
ολοκληρώθηκε και κυκλοφόρησε το 2006 και είναι μοναδικό στο είδος του.
«Το
βιβλίο αυτό διερευνά το ελληνικό χειροποίητο παιχνίδι των τελευταίων εκατό
χρόνων. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι μέσα από την ιστορία του παιχνιδιού,
μαθαίνουμε παράλληλα και άλλα κομμάτια της ιστορίας μας και με έναν τρόπο,
επιστρέφουμε στις ρίζες μας.
Ξέρετε, η επιστροφή στις ρίζες μας είναι μια
μοναδική ευκαιρία να διασώσουμε την εθνική μας ταυτότητα και παράλληλα να
διαμορφώσουμε τις μελλοντικές
συνειδήσεις των ανθρώπων.
Το
παιχνίδι είναι το μυστικό της παντοτινής νιότης, όπως λέει μια αρκετά παλιά
αλλά διαχρονική ιρλανδέζικη παροιμία.
Θεωρώ ότι το παιχνίδι είναι μια πολύ σοβαρή υπόθεση,
που δεν αφορά μόνο τα παιδιά. Μας αφορά όλους, αφού ακόμη και η ίδια η ζωή
είναι ένα παιχνίδι.
Μέσα από τα παιχνίδια, ο άνθρωπος μαθαίνει να ζει και να
λειτουργεί με κανόνες, να πειραματίζεται, να σκέφτεται, να χρησιμοποιεί τη
φαντασία του.
Ακόμη και οι κοινωνικοπολιτικές αλλαγές
αντικατοπτρίζονται στα παιχνίδια μέσα στο πέρασμα του χρόνου. Μέσα από αυτό
μπορείς να καταλάβεις αν υπάρχει ευημερία, αν υπάρχει ειρήνη ή αν γίνεται
πόλεμος.
Ένα παιδί που έχει παίξει είναι πολύ διαφορετικό από
ένα που δεν έχει εμπειρίες από παιχνίδια. Εξαρτάται βέβαια το πόσο έχει παίξει
ένα παιδί, τι έχει παίξει και με ποιούς έχει παίξει.
Το πιο
σημαντικό όμως είναι πως δεν έχει σημασία το αν τα παιχνίδια είναι ακριβά και
βιομηχανοποιημένα ή περισσότερο παραδοσιακά και συμβολικά, παιχνίδια των
δρόμων, παιχνίδια αυτοσχέδια
Καλωσορίσατε σε μια ξενάγηση στο μαγικό κόσμο των
παιδιών και των παιχνιδιών, μέσα από τις σελίδες της πρωτότυπης έκδοσης με θέμα
το παιχνίδι από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα.
Από αρχής δημιουργίας του κόσμου,
το παιχνίδι υπήρξε μαζί με το παραμύθι μια σταθερή παιδαγωγική αξία.
Υπήρξε εισιτήριο για έναν ιδιαίτερα θελκτικό κόσμο
όπου συνυπάρχουν το πραγματικό και το μαγικό, ενώ παράλληλα δίνει φτερά στη
φαντασία και διδάσκει αξίες διαχρονικές.
Τα κλασικά παιχνίδια που γαλούχησαν γενιές και
γενιές, που παρηγόρησαν και έδωσαν διέξοδο σε δύσκολα οικονομικά χρόνια και
αυτά τα παιχνίδια πρέπει να διατηρηθούν και να επαναδιαδοθούν, με σκοπό να
τραβήξουμε τα παιδιά μας από την κοινωνική απομόνωση που μοιραία οδηγούνται.»
Dr.
Μαριάννα.Χατζητόλιου Βιλδιρίδη
(Πρόλογος
βιβλίου από Υπουργό Μακεδονίας Θράκης κ Γιώργο Καλατζή)
« Το παιχνίδι από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα
αποτελεί αντικείμενο μελέτης και έρευνας, κυρίως λόγω της επιρροής του στη
διαπαιδαγώγηση των παιδιών. Άλλωστε, παιδί και παιχνίδι είναι έννοιες
αλληλένδετες.
Η σημασία του
παιχνιδιού για το παιδί έγκειται στον καθοριστικό ρόλο που διαδραματίζει στη
διαμόρφωση του χαρακτήρα και του ψυχισμού του ήδη από τη βρεφική ηλικία. Το
παιδί παίζει για να ανταποκριθεί σε μια πρόκληση της φύσης, προετοιμάζοντας τη
βιολογική και ψυχική του εξέλιξη.
Με το παιχνίδι το παιδί στην ουσία ανακαλύπτει τον
πραγματικό κόσμο και προσαρμόζεται σε αυτόν. Λαμβάνει ερεθίσματα, εξασκεί την
εφευρετικότητα και εκφράζει τη δημιουργικότητά του.
Αναπτύσσει σταδιακά τη
γλώσσα, την κρίση και τη λογική, εφόδια απαραίτητα για την μετέπειτα κοινωνική
του πορεία. Παράλληλα, μέσω του παιχνιδιού το παιδί εξετάζει και αντιλαμβάνεται
με το δικό του τρόπο τις σχέσεις του με τους γονείς και τους συνομήλικούς του.
Κοινωνικοποιείται και μαθαίνει να συνεργάζεται.
Πολλοί επιστήμονες θεωρούν το παιχνίδι μια από τις κορυφαίες μορφές πολιτιστικής έκφρασης. Κι αυτό γιατί δημιουργήθηκε και χρησιμοποιήθηκε ως μέσο προετοιμασίας του νεαρού ατόμου για τη ζωή στην εκάστοτε εποχή.
Πολλοί επιστήμονες θεωρούν το παιχνίδι μια από τις κορυφαίες μορφές πολιτιστικής έκφρασης. Κι αυτό γιατί δημιουργήθηκε και χρησιμοποιήθηκε ως μέσο προετοιμασίας του νεαρού ατόμου για τη ζωή στην εκάστοτε εποχή.
Σήμερα, που οι συγκροτημένες μορφές οργανωμένης
εκπαίδευσης δοκιμάζονται και αμφισβητούνται καθημερινά λόγω περιστατικών βίας
και αποξένωσης, η μορφοπλαστική προσέγγιση του παιχνιδιού, αποτελεί ένα
σπουδαίο εγχείρημα που γεφυρώνει το παρελθόν με το παρόν και δίνει ελπίδες για
το μέλλον.
Είναι γνωστή η προσφορά της Δρ παιδαγωγικής Μαριάννας Βιλδιρίδη- Χατζητόλιου στην επιμόρφωση και διδασκαλία των παιδιών. Μέσα από το λειτούργημα της εκπαιδευτικού ήρθε κοντά τους, μελέτησε τη συμπεριφορά τους και επεξεργάστηκε πρωτοποριακά και αποτελεσματικά συστήματα σύγχρονης αγωγής.
Είναι γνωστή η προσφορά της Δρ παιδαγωγικής Μαριάννας Βιλδιρίδη- Χατζητόλιου στην επιμόρφωση και διδασκαλία των παιδιών. Μέσα από το λειτούργημα της εκπαιδευτικού ήρθε κοντά τους, μελέτησε τη συμπεριφορά τους και επεξεργάστηκε πρωτοποριακά και αποτελεσματικά συστήματα σύγχρονης αγωγής.
Το βιβλίο που κρατάτε στα χέρια σας έχει διπλό σκοπό: από τη μια να καταγράψει την ιστορική εξέλιξη και τη λαογραφική αξία του ελληνικού παιχνιδιού και των αθυρμάτων και από την άλλη να παρουσιάσει την πιο σημαντική εμπειρία κάθε ανθρώπου, όπως αυτή βιώνεται στην πιο γόνιμη και δημιουργική του ηλικία, ανά τους αιώνες.
Η ζωή δεν είναι παιχνίδι, το παιχνίδι όμως είναι ζωή.»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.