Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2014

Συνοπτική αναφορά στο Έργο της Dr Παιδαγωγικής Μ. Βιλδιρίδη Χατζητόλιου στην Παιδεία και τον Πολιτισμό

Η Μαριάννα Βιλδιρίδη Χατζητόλιου, έχει αφιερώσει τη ζωή της στον πολιτισμό και στα παιδιά. 
Το φυτώριο κάθε κοινωνίας και μοναδική ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο. 

Το 2015 συμπληρώνει δέκα χρόνια στη θέση του Προέδρου Δ.Σ του Λαογραφικού Εθνολογικού Μουσείου Μακεδονίας Θράκης, από την οποία  εφάρμοσε καινοτομίες για
μουσειοεκπαιδευτικά προγράμματα αλλά και δράσεις που συνέβαλλαν στην εξωστρέφεια του μουσείου και την αύξηση της επισκεψιμότητας του.

Παράλληλα οργανώνει το 

«Μουσείο Παιδιού και Παιδικού Παιχνιδιού» που θα στεγαστεί σε κτίριο του Δήμου Χορτιάτη Πυλαίας Πανοράματος και συνεχίζει την οργάνωση εκδηλώσεων για κοινωφελείς σκοπούς αλλά και την εθελοντική της εργασία στην εκπαίδευση παιδαγωγών ειδικής αγωγής.


Επίσης είναι συγγραφέας του μοναδικού βιβλίου στο είδος του «Παιδί Παιχνίδι, Παιδεία, Πολιτισμός» το υλικό του οποίου προέκυψε από έναν Πανελλήνιο διαγωνισμό, που διοργάνωσε, με θέμα τη διάσωση και καταγραφή του ελληνικού χειροποίητου παιχνιδιού.

Χιλιάδες Έλληνες από όλα τα μέρη του κόσμου συνέβαλαν με τις γνώσεις και τις κατασκευές τους. Συγκεντρώθηκαν 5000 παιχνίδια.

Ενσαρκώνει και δικαιώνει επάξια την φιλοσοφική προσέγγιση, της έννοιας του δασκάλου, που θεωρείται ο άνθρωπος που διαμορφώνει και παιδαγωγεί, δια βίου, όσους θητεύουν δίπλα του.
Η πολύχρονη καινοτόμος και πρωτοποριακή δράση της, στον  κοινωνικό στίβο ,η πολυσχιδής εθελοντική προσφορά της, το  έργο της, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό – της χάρισαν πολλές διακρίσεις και βραβεία .

Ανήκει σε εκείνους τους Έλληνες που αποδεικνύουν ότι η χώρα μας συνεχίζει και γεννά δημιουργούς, οι οποίοι αναγνωρίζονται διεθνώς  και  ζητείται  η συμβολή τους στη διαμόρφωση νέων ιδεών  και προγραμμάτων τόσο από ιδιωτικούς όσο και από δημόσιους φορείς.

Το 1992 ίδρυσε τη «Σύγχρονη Μοντεσσοριανή Εκπαίδευση Μαριάννα Βιλδιρίδη» που ένα χρόνο μετά μετασχηματίστηκε σε Πολιτιστικό Οργανισμό και η εκπαιδευτική  και εθελοντική του δράση, χαρακτηρίστηκε ως μια   καινούργια πρόταση παιδείας με άμεση αλληλεπίδραση στο ευρύτερο κοινό της πόλης.

Οι μέθοδοι, τα προγράμματα που εφάρμοσε και οι προτάσεις της σε συνέδρια, ομιλίες και παρεμβάσεις προς τους δημοσίους φορείς, έχουν συμβάλλει και συνεχίζουν να συμβάλλουν στη διαμόρφωση νέων ιδεών και εφαρμογών στην εκπαίδευση και τον πολιτισμό.


Ήταν από τους πρώτους στην Ελλάδα που υποστήριξαν τη σημασία να γίνει υποχρεωτική η προσχολική αγωγή με εκσυγχρονισμένο αναλυτικό πρόγραμμα. 

Οι απόψεις της δημοσιεύθηκαν σε επιστημονικά περιοδικά, ΜΜΕ και πολλά από τα επιχειρήματά της υιοθετήθηκαν από την Πολιτεία.

Καινοτόμες ήταν και παραμένουν οι προτάσεις της για τον Πολιτισμό και την άμεση καθημερινή του σύνδεση με την Παιδεία. Είναι ενδεικτικό ότι  κάποιες από αυτές εντάχθηκαν από το  2004, στην πρόταση για τον στρατηγικό σχεδιασμό και τον προγραμματισμό του Οργανισμού  Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού που υπέβαλλε η τότε  Διευθύνουσα Σύμβουλος Ο.Π.Ε.Π κ. Γεωργία Ηλιοπούλου όπως ή ίδια αναφέρει στην ευχαριστήρια επιστολή της, προς την κ. Dr Μ. Βιλδιρίδη:

                                                      « Αξιότιμη κ. Βιλδιρίδη

Σας αποστέλλω την πρότασή μου για την στρατηγική και τον προγραμματισμό του Ο.Π.Ε.Π, στην προσπάθειά του για διεθνή προβολή και διαπίστευση του Ελληνικού Πολιτισμού.

Το θεώρησα υποχρέωση μου και δείγμα σεβασμού προς το πρόσωπό σας, απ΄τη στιγμή μάλιστα που χρησιμοποίησα δικές σας σκέψεις και θέσεις, που είχα τη τύχη να διαβάσω.

Η όποια παρατήρησή σας επί του κειμένου, θα αποτελέσει για μένα μια ανεκτίμητη και πολύτιμη συμβολή
                                                                                                         Με εκτίμηση
                                                                                                    Γεωργία Ηλιοπούλου» 

 Μέσω του δικού της Εκπαιδευτικού και Πολιτιστικού Οργανισμού οργάνωσε και οργανώνει δημόσιες εκδηλώσεις, μεγάλης κλίμακας  και καινοτόμες εθελοντικές πρωτοβουλίες σε σχολεία της δημόσιας εκπαίδευσης, κάθε βαθμίδας, αλλά και της ειδικής αγωγής.  

Είναι ενδεικτικό το έργο του σχολείου της, για την προώθηση της Ελληνικής Κουλτούρας και της Ελληνικής γλώσσας,  έγινε γνωστό και βραβεύτηκε από την Γερμανική Ακαδημία και  από τον καθηγητή του Πανεπιστήμιου του Μονάχου, παιδίατρο αναπτυξιολόγο και υποψήφιο για Νόμπελ Ειρήνης, αείμνηστο  Theodor Hellbrügge


Μάλιστα ο Theodor Hellbrügge ήρθε στην Ελλάδα, μετά από πρόσκληση της Dr Bιλδιρίδη για να συμμετάσχουν από κοινού, ως ομιλητές σε Ημερίδα της «Ελληνικής Εταιρείας Κοινωνικής Παιδιατρικής και παραγωγής της Υγείας»

Ο ίδιος επιδίωξε να επισκεφθεί και την «Σύγχρονη Μοντεσσοριανή Εκπαίδευση Μαριάννα Βιλδιρίδη», να συναντηθεί με τα παιδιά και τους γονείς και στη συνέχεια να αποστείλει μια επιστολή με τις εντυπώσεις του και την πρότασή του, να απορροφήσει το σχολείο και παιδιά με ειδικές ανάγκες.


 Όπως και έγινε στη συνέχεια με κάποια ειδικά προγράμματα που διοργάνωσε η Dr Μ. Βιλδιρίδη, με σημαντικά αποτελέσματα για την ενσωμάτωση και συνεργασία όλων των παιδιών, μεταξύ τους




Στον τομέα της Ειδικής Αγωγής η εθελοντική προσφορά της Dr Βιλδιρίδη είναι διαρκής και πολυεπίπεδη
Ως μοναδική κάτοχος Ελλάδος της άδειας εκπαίδευσης στελεχών(εκπαιδευτικών, ιατρών ψυχολόγων, παιδαγωγών ειδικής αγωγής, φυσιοθεραπευτών, εργοθεραπευτών) για την κάλυψη εκπαιδευτικών αναγκών Αναπτυξιακής Αποκατάστασης & Ειδικής Αγωγής βάση του Μοντεσοριανού  μοντέλου Εκπαίδευσης από το Πανεπιστήμιο του Μονάχου  προσφέρει, σε δημόσιους φορείς,  όποτε της ζητηθεί, την πολύχρονη εκπαιδευτική της εμπειρία: στην επιμόρφωση  εκπαιδευτικών – παιδαγωγών και ειδικών θεραπευτών και για παιδιά που χρήζουν ειδικής αγωγής


Η αξιοσημείωτη παιδαγωγική της πράξη αποτελεί πλέον σημείο αναφοράς σε διεθνή και Ελληνικά παιδαγωγικά συνέδρια και ημερίδες καθώς, από τα πειραματικά και πιλοτικά προγράμματα που εφάρμοσε επί 16 και πλέον χρόνια στον, Εκπαιδευτικό Πολιτιστικό της Οργανισμό, έχουν εξαχθεί ασφαλή συμπεράσματα-εργαλεία για την μελέτη και  εφαρμογή τους σε ιδιωτικά και δημόσια σχολεία.

 Σκεπτικό και ενδεικτικά παραδείγματα δράσεων.

 Εν αρχή τα Ελληνικά ιδεώδη

Σε κάθε παιδαγωγική δράση όπως η ίδια έχει πει, στήριξε και στηρίζει το σκεπτικό της στις αρχές και τους συμβολισμούς της Κλασικής Ελλάδας.  Μάλιστα οι ΄΄Πράξεις΄΄ δεν αφορούν μονάχα τα παιδιά που φοιτούν στο σχολείο.
Αντίθετα γίνεται πάντα με το σκεπτικό να συνδεθεί η κοινωνία του τόπου, τα παιδιά όλης της πόλης και της Ελλάδας.
Έτσι  τα παιδιά διδάσκονται και παρουσιάζουν εκδηλώσεις, παραστάσεις, εκθέσεις εικαστικών, μέσα από το πεντάπτυχο

Θέατρο- για την αγωγή της Ψυχής.


Η θεατρική πράξη γίνεται εργαλείο έκφρασης, κατανόησης του κόσμου, της λογοτεχνίας, της ανάπτυξης της εξωστρέφειας. Συμβάλλουν θεατρολόγοι, σκηνογράφοι, εικαστικοί. Παρουσιάζεται και διδάσκεται σε όλες τις μορφές και ιστορικές εποχές του.




    



                                                                                                           Αγορά-Συνάθροιση, γένεση ιδεών

Τα παιδιά εντός και εκτός σχολείου, συναντιούνται με την κοινωνία, ανταλλάσουν δημιουργικές ιδέες, τις εφαρμόζουν και τις επικοινωνούν.

 Γνωρίζουν παιδιά από άλλους πολιτισμούς και χώρες. Μαθαίνουν να αγαπούν το περιβάλλον, να το φροντίζουν και να επηρεάζουν και τους  άλλους γύρω τους 


Η περιβαλλοντική εκπαίδευση  γίνεται  καθημερινός βίος στην προσχολική εκπαίδευση.


                                                                                  Κοινοβούλιο-Ελευθερία, δημοκρατία


 Για τη συνεργασία μεταξύ τους εφαρμόζονται οι αρχές τις δημοκρατίας. 


Έχουν την επιλογή να αποφασίσουν για το καλό της ομάδας αφού καταθέσουν επιχειρήματα και αντιληφθούν ότι στόχος είναι η συλλογική συνείδηση και το κοινό καλό 

Κάνουν δράσεις κατά των διακρίσεων. 

Γίνονται πολυπολιτισμικό σχολείο που ενσωματώνει παιδιά με ειδικές ανάγκες

Ναός-Πίστη, σεβασμός, Παράδοση


Διαμορφώνουν τις αρχές, τα πιστεύω τους, τον αλληλοσεβασμό, 

Ναός είναι όλα όσα αφορούν στην δική τους ψυχή, στο δικό τους σπίτι, τις δικές τους αξίες.

 Ναός είναι η Ελληνική Παράδοση και Κουλτούρα που πρέπει τα ίδια να γνωρίζουν και να διαφυλάξουν





                                                                                                             Στάδιο-Ευ αγωνίζεσθε



Ο αθλητισμός, η ευγενής άμιλλα, η δυνατότητα να πετύχουν στόχους αλλά και μέσω της άθλησης να βοηθήσουν το σώμα, την κίνηση την υγεία τους
Στο παραπάνω πεντάπτυχο βασίστηκαν και οι μεγάλες πολιτιστικές και εκπαιδευτικές, καινοτόμες, εκδηλώσεις που αποτέλεσαν ιστορικά γεγονότα στο χώρο της Παιδαγωγικής και βρήκαν αρωγούς δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς από την Ελλάδα και τον κόσμο.


Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος, υπουργοί Παιδείας, Πολιτισμού, τοπικές αρχές, Πρυτάνεις και Ακαδημαϊκοί συμμετείχαν ενεργά και συνέβαλλαν σε αυτές τις εκδηλώσεις που ήταν πάντα ανοιχτές στο κοινό και αυτοχρηματοδοτούμενος από τον Πολιτιστικό της Οργανισμό

Είναι επίσης ενδεικτικό ότι Dr Μαριάννα Βιλδιρίδη εκτός από τη Γερμανία, κλήθηκε  στην Ιαπωνία και σε πολλές άλλες χώρες, να παρουσιάσει τις καινοτομίες της.

Επίσης τα παιδιά του δικού της σχολείου ήταν τα μόνα που στο πλαίσιο των Διεθνών συνεργασιών που είχε πετύχει , συμμετείχαν και όχι μόνο εξέθεσαν έργα τους  στο φεστιβάλ 
παιδικής ζωγραφικής του  Δήμο Barollo της Ιταλίας αλλά βραβεύθηκαν και κατέλαβαν ένα μεγάλο μέρος στα δημοσιεύματα των Ιταλικών εφημερίδων.


Μάλιστα την εποπτεία του προγράμματος είχε ο διάσημος ζωγράφος Carlo Carosso
Παράλληλα με τις ανοιχτές εκδηλώσεις που σχετίζονταν με το σχολείο που ολοκλήρωσε τον κύκλο του το 2008 ή ίδια επί 20 και πλέον έτη, μέσα από τον «Οργανισμό Πολιτισμού» της και το « Μουσείο Παιδιού και Παιχνιδιού» προσφέρει την εθελοντική της εργασία και διοργανώνει εκδηλώσεις, ¨μουσειοεκπαιδευτικά προγράμματα  και σεμινάρια για δημόσια σχολεία και φορείς του δημοσίου.

Μεταξύ αυτών το πρωτοποριακό πρόγραμμα:
«Εκπαιδευτική Βαλίτσα» εκατοντάδες παιδιά από δημόσια σχολεία, γνώρισαν τη Θεσσαλονίκη του 1912 μέσα από θεατρικά δρώμενα, κούκλες, μουσική και σκηνικά.
Επίσης ταξίδεψε σε πολλά μέρη της Ελλάδας, επισκέφθηκε δημόσια σχολεία και δίδαξε στα παιδιά το πώς να κατασκευάζουν δικά τους παιχνίδια με ανακυκλώσιμα υλικά.
Καλείται συχνά από διάφορους Δήμους και φορείς να οργανώσει εκδηλώσεις σε γυμνάσια και δημοτικά.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.